Bedrijven in elke branche kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Maar wat is CRM eigenlijk? En waar moeten makelaars op letten bij het kiezen van een systeem om te blijven voldoen aan de groeiende eisen van hun eigen klanten? We zullen deze vragen in het volgende nader bekijken. 

Wat is CRM? 

De drie letters “CRM” zijn een afkorting voor “customer relationship management” of “customer care”. Dit is de consistente oriëntatie van een bedrijf of organisatie op haar eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met het systematisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen. CRM-software stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. In de praktijk wordt de term “CRM“daarom vaak gebruikt als synoniem of afkorting voor CRM-software.

Onderdelen van Customer Relationship Management

Klantrelatiebeheer krijgt meestal vier basiscomponenten toegewezen: 

  • De operationele CRM, 
  • het analytische CRM; 
  • de communicatieve CRM en 
  • de collaboratieve CRM. 

Operational CRM: Operational CRM ondersteunt bedrijven in hun hectische dagelijkse bedrijfsvoering. Hier komen onder andere softwarematige automatiseringen aan de hand die het personeel ondersteunen bij het verwerken van administratieve taken. 

AnalytischeCRM: In analytische CRM worden waardevolle gegevens van alle andere componenten verzameld en geëvalueerd. Door gerichte analyses krijgen bedrijven een beter beeld van hun eigen CRM-processen en tegelijkertijd van hun eigen klanten. Hierdoor zijn ze in staat om hun eigen bedrijfsprocessen te optimaliseren en beter te voldoen aan de wensen en behoeften van klanten. 

De communicatieve CRM: De communicatieve CRM vormt een interface naar uw eigen klanten, waardoor een tweerichtingsuitwisseling mogelijk is. Ook hier kunnen bedrijven gegevens verzamelen die bijdragen aan een compleet 360° beeld van hun eigen klanten in analytische CRM. 

CollaborativeCRM: Collaborative CRM houdt zich uiteindelijk bezig met samenwerking in het kader van workflows. Het feit dat alle medewerkers met dezelfde data in hetzelfde systeem werken voorkomt misverstanden. Daarnaast is een naadloze uitwisseling van informatie tussen individuele afdelingen mogelijk, wat een positief effect heeft op de efficiëntie van bedrijfsprocessen. 

Vind de juiste CRM-software 

Voor veel bedrijven is het kiezen van een geschikte CRM-software een uitdaging die niet onderschat mag worden. De CRM-markt is niet alleen divers, maar ook sterk gedifferentieerd. De meeste bedrijven hebben dus keuze te over, omdat tal van potentieel geschikte systemen op het eerste gezicht kunnen worden geïdentificeerd. Ondernemingen moeten hun eerste marktgeluid daarom baseren op een aantal belangrijke criteria. 

De grootte van het bedrijf 

De grootte van uw eigen bedrijf heeft een sterke invloed op de eisen die er worden gesteld aan een geschikte CRM-software. Er zijn ook tal van CRM-providers die gespecialiseerd zijn in het leveren van systemen voor bepaalde bedrijfsgroottes. Kortom, hoe groter een bedrijf, hoe hoger de vereisten voor geschikte CRM-software. Kleinere bedrijven daarentegen profiteren meestal al van het gebruik van een meer kosteneffectieve CRM-software met een rudimentair scala aan functies. 

Aansluiting bij de industrie 

De branche waarin een bedrijf actief is, heeft ook invloed op de eisen die aan geschikte CRM-software worden gesteld. Elke branche kenmerkt zich immers door individuele processen die in kaart gebracht moeten worden door geschikte software. CRM-software voor retailers heeft bijvoorbeeld vaak de verbindingsoptie van gangbare kassasystemen voor stationaire retailers.  Op het gebied van e-commerce daarentegen is het belangrijker dat gegevens uit uw eigen webshop met zo min mogelijk administratieve inspanning kunnen worden overgezet naar het CRM-systeem. 

CRM software voor makelaars 

Makelaars hebben ook hun eigen vereisten voor geschikte CRM-software. Voordat echter de belangrijkste kenmerken als voorbeelden kunnen worden genoemd, moet eerst deze beroepsgroep nader worden bekeken. Makelaars zijn handelaren die optreden als tussenpersoon tussen eigenaren en geïnteresseerden. Bij het sluiten van een overeenkomst is een commissie verschuldigd voor hun activiteit. Dit moet door de belanghebbende of door de eigenaar worden betaald. Het wordt duidelijk dat makelaars niet in de laatste plaats ook dienstverleners zijn. De tevredenheid van de eigen klanten en een consistente klantgerichtheid zijn daarom essentieel voor het succes van het eigen bedrijf. 

Ken je eigen klant 

Om een passende klanttevredenheid te garanderen, moeten bedrijven echter eerst vertrouwd raken met de eisen van hun eigen klanten. CRM software speelt hierbij een essentiële rol. Hier kunnen de voorkeuren en wensen van de klanten op elk moment in detail worden bekeken en bekeken. Belangrijke informatie uit alle andere correspondentie wordt op dit punt ook centraal opgeslagen. Zo zorgen makelaars ervoor dat er geen belangrijke details vergeten worden en is de klant uiteindelijk tevreden met vastgoed. 

Verbinding met een documentbeheersysteem 

Daarnaast wordt de verbinding met een document management systeem (DMS) aanbevolen. Op deze manier kunnen alle belangrijke documenten zoals contracten of facturen ook direct gekoppeld worden aan het dossier van een klant. Functies zoals een full-text zoekopdracht kunnen vervolgens worden gebruikt om vereiste documenten op te roepen met slechts een paar klikken. 

Projectmanagement

Makelaars werken meestal projectmatig. Om alle huidige en aankomende projecten bij te houden, is het raadzaam om CRM-software te gebruiken met een geïntegreerde projectmanagementmodule. Dit zorgt ervoor dat alle belangrijke mijlpalen altijd worden bereikt en deadlines worden gehaald. Dit draagt ook bij aan de tevredenheid van de eigen klanten en daarmee uiteindelijk aan het succes van het eigen bedrijf.  

Pin It on Pinterest