Makelaars moeten met hun ERP-oplossingen meerdere panden tegelijk beheren en de klant altijd kunnen ondersteunen.

Makelaars staan voor de uitdaging om recht te doen aan de klant en de potentiële kopers van een object enerzijds en aan hun eigen belangen anderzijds. In de meeste gevallen moeten meerdere objecten tegelijkertijd worden beheerd en op de markt worden gebracht. Om aan alle verschillende belangen en niet in de laatste plaats de toenemende concurrentiedruk op de markt te voldoen, is een branchespecifieke ERP-software nodig.

Deze moet in staat zijn om alle processen van uw eigen bedrijf in kaart te brengen en tegelijkertijd verschillende processen te automatiseren. Op dit punt willen we de mogelijkheden van een Enterprise resource planning software voor makelaars nader bekijken en laten zien welke voordelen de individuele functies in de praktijk opleveren.

ERP software voor makelaars

Met een ERP-oplossing optimaliseren en automatiseren bedrijven hun eigen processen om middelen te besparen en hun eigen bedrijf verder te ontwikkelen. Hiervoor brengt ERP-software alle processen en middelen digitaal in kaart. De gegevens komen samen in een centrale database en worden hier verwerkt.

Hier zijn ze beschikbaar voor alle actoren die betrokken zijn bij het bedrijf. Zo kan informatie uniform en sneller worden gedeeld, kunnen processen transparanter worden gemaakt en kunnen afdelingsgrenzen worden overwonnen. Voor dit doel is de business software samengesteld uit verschillende modules, die elk een specifiek verantwoordelijkheidsgebied in het bedrijf bestrijken.

Elke module is via de centrale database verbonden met de andere en heeft tal van functies die de individuele processen in de respectieve gebieden ondersteunen en automatiseren. Dit maakt de weg vrij voor afdelingsoverstijgende en lean processen in het hele bedrijf. Hiervoor moet de ERP-oplossing echter perfect bij het bedrijf passen.

Functies van een ERP-oplossing voor makelaars

Veel ERP-leveranciers hebben zich gespecialiseerd in specifieke industrieën en hebben hun oplossingen aangepast aan de behoeften van deze bedrijven. ERP-software voor makelaars zijn ook op de markt te vinden. Deze bevatten al alle belangrijke functies voor makelaars in hun standaard versies. We willen een paar van deze functies hieronder nader bekijken.

Customer Relationship Management (CRM)

Met een geïntegreerde CRM-module kunnen alle maatregelen die worden genomen om klanten te behouden en aan te trekken, vanuit een centrale tool worden beheerd. Hiervoor wordt voor elke klant een apart klantenbestand bijgehouden. Alle gegevens met betrekking tot de betreffende klant worden opgeslagen en opgeslagen in dit artikel. Naast de contactgegevens omvat dit ook eerdere verkoopgesprekken, liquiditeits informatie of geadresseerde reclame maatregelen.

Deze gegevens worden vervolgens geraadpleegd door de service, verkoop en marketing. Iedereen heeft hier op zijn eigen werk en manier baat bij. Zo kan de dienst direct zien wanneer een klant voor het laatst contact heeft opgenomen met het bedrijf welke zorgen en kan direct het laatste gesprek opvolgen.

Sales kan de individuele klanten ook veel individueler benaderen. Als er bijvoorbeeld een nieuw object binnenkomt, kan de makelaar de database direct filteren op potentieel geschikte klanten en hen specifiek aanspreken. Marketing kan ook veel preciezer adverteren door klantgegevens te evalueren. Klantgroepen kunnen scherper worden gedefinieerd en klantwensen kunnen worden geëvalueerd.

Webshop aansluiting en online platformen

Tegenwoordig moeten aanbiedingen voor onroerend goed ook online beschikbaar zijn op alle gangbare platforms. Elke keer kost het echter enorm veel tijd om de individuele gegevens van een object opnieuw in te voeren. Door alle gangbare portals en uw eigen webshop te koppelen aan de ERP-software, hoeven de gegevens nu nog maar één keer in het systeem te worden bijgehouden en kunnen ze van hieruit overal worden gebruikt.

Automatische creatie van exposés

De objectgegevens dienen als basis voor het maken van een bijbehorend exposé. Deze taak is meestal erg tijdrovend en ontmoedigt verkooptaken. Met functies voor geautomatiseerde exposé creatie is deze taak veel eenvoudiger. Tekst Modules worden eenvoudigweg een effectief reclame-exposé met de respectieve objectgegevens. Object Foto’s kunnen ook worden bijgevoegd en het systeem plaatst ze automatisch op de juiste plaatsen. Dit bespaart enorm veel tijd en laat meer tijd over voor verdere dienstverlening voor de klant.

Conclusie: ERP-software biedt meer tijd voor de essentie

Met een ERP-software voor de zakelijke dienstverlening de mogelijkheid om veel processen te automatiseren en zo capaciteiten te creëren voor de ondersteuning van kopers en verkopers. Om dit te laten slagen en het volledige potentieel van een ERP-oplossing te benutten, moet het echter bij het bedrijf passen.

Met onze vergelijkingstool op erpoverzicht.nl heeft u de mogelijkheid om verschillende systemen op de markt te filteren op basis van uw criteria en deze direct met elkaar te vergelijken. Zo vindt u snel geschikte ERP-systemen en profiteert u in een vroeg stadium van de voordelen van een dergelijke toepassing.

Pin It on Pinterest